Ranking The Stars

door | 29 okt 2017 | 0 Reacties

Charlotte Visch, 2017

De ranking-lijst als hulpbron en gunfactor.

Ranking-The-Stars

Elke klas heeft een eigen dynamiek (= omgang met elkaar). Kinderen en leerkracht reageren op elkaar. Botsingen, vriendschappen en werkallianties horen erbij. Dat heeft uiteraard gevolgen en leidt naar specifieke groepsproblematiek  of juist het ontwikkelen van talenten. Leerkrachten hebben invloed op de dynamiek, ook al ervaren velen dat niet. De leider (= de leerkracht) is bepalend voor de onderlinge relaties, de normen en waarden en de wijze waarop kinderen elkaar met respect behandelen. Ook als een leerkracht ‘niets’ doet, heeft  dat invloed. Kinderen letten voortdurend op wat de leerkracht wel of juist niet doet. Ze leiden er hun eigen gedrag uit af: kan ik dit wel of juist niet laten zien?  De leerkracht demonstreert (soms onbewust) met zijn gedrag gedurende de dag voortdurend wat de omgangsregels zijn.  Kinderen zijn daar erg gevoelig voor en trachten te onderzoeken wat ze aan hun leerkracht hebben.

Je kunt meer lezen over ‘Ranking The Stars’, download het gehele artikel.