Columns
Kinderkopje 9: Emoties
Emoties en gevoelens bepalen de gelukkigheids-factor. Ervaart een kind prettige gevoelens, dan beziet het kind allerlei moeilijke situaties als licht en oplosbaar en is gelukkig. Bemerkt een kind nare gevoelens, dan is alles te veel, te zwaar en te moeilijk. Iedereen...
Kinderkopje 8: Pesten aanpakken
Pesten is gedrag dat volledig uit de hand is gelopen, volgens Marc Dullaert, de kinderombudsman. Hij pleit daarom voor methoden, die ‘bewezen effectief’ zijn. En scholen die een andere weg kiezen, begrijpt hij niet. Ik begrijp dat hij dat denkt want hij heeft geen...
Kinderkopje 7: Passend onderwijs
Kinderen hebben recht op het onderwijs wat bij hen ‘past’. Wanneer je daar vanuit gaat zal elk onderwijs aan kinderen vraag-gestuurd moeten zijn i.p.v. aanbod-gestuurd, zoals het in de meeste gevallen nu is. En met de ‘vraag’ van het kind bedoel ik niet een...
Kinderkopje 6: Wie is autistisch
Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersens op een andere manier. Zo vertelt een informatiepagina van google over autisme. De meeste mensen zien de wereld als een film, maar de mensen met autisme zien de wereld als een stapel losse...
Kinderkopje 5: Beleefdheid als wapen
De vier-jarige Merlijn heeft twee weken op school gezeten en is daar heel erg overstuur van geworden. Hij is niet gewend dat andere kinderen zomaar spullen uit zijn handen trekken of je, ogenschijnlijk zonder reden, op de kop rammen met een schep. Als hij straks vijf...
Kinderkopje 4: Pubers motiveren voor school
“Met open ogen slapen in de klas is de enige manier om je imago te verbeteren,” vertel ik aan Martijn van 15 die voor me zit. Hij is een intelligente jongen, die vorig jaar zijn beste vriend verloor aan zelfmoord. Vanaf dat moment is het heel slecht met hem gegaan....