Verhuur praktijkruimte

Omgaan met de materialen

Je cliënt komt niet om ‘gewoon’ te spelen, maar om het probleem op te lossen waar het last van heeft. Kinderen, die thuis een poppenhuis, een treinbaan of kasteel hebben, zijn gewend om met de losse spullen aan de slag te gaan: uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten. Poppenhuis wordt opnieuw ingericht, treinbaan verbouwd en het kasteel uit elkaar gehaald. Dat kost tijd en is niet helpend bij de begeleiding. Om ’gewoon-spelen’ en kostbare tijd niet te verspillen heb ik een aantal materialen in het poppenhuis, op de treinbaan en in het kasteel stevig vastgeplakt.  Mocht je cliënt geholpen zijn met ‘slopen’ zorg dan zelf voor materiaal dat daar geschikt voor is. De treinbaan kun je op de grond zetten en verder ‘aanbouwen’ met rails.

Zorg dat de cliënten niet met kracht spullen proberen los te trekken. Als je cliënt dat toch probeert, kun je reageren met:

  • Poppenhuis: “Ze hebben het op deze manier ingericht en daar kun je niets aan veranderen”. Wat is vastgeplakt o.a.: op zolder: wc, keukentje; beneden: keuken met wasmachine, telefoontafeltje, telefoon aan de muur, staande klok;
  • Treinbaan: “Rails zijn vastgeschroefd en bomen staan in de grond: dat is logisch!
  • En de speeltuin is veel te gevaarlijk als het los staat.” Kasteel: “Buiten kunnen ze water uit de put halen en buiten de poort hangen fakkels, en dan kunnen ze ook ’s avonds de deur vinden.” Vastgeplakt: o.a. fakkels, waterput buiten, kiezels buiten.