Inleiding
“We zijn handelingsverlegen” zegt de leerkracht. De Intern Begeleider knikt bevestigend en voegt eraan toe “Dries is niet leerbaar.” Wat ze bedoelen met ‘handelingsverlegen’ is ‘wij schieten tekort in onze vaardigheden als mens om contact te maken met Dries’. En met ‘niet leerbaar’ bedoelen ze dat Dries (5 jaar) niet gehoorzaam is, want ‘leren’ doet hij wel. Alleen niet op school en op hun manier. Het komt helaas steeds meer voor dat scholen in ‘hokjes’ denken. Wie niet oplet, niet gehoorzaamt, uit balorigheid andere kinderen treitert wordt beschouwd als een stoorzender.
Kinderen communiceren met hun gedrag wat ze niet kunnen vertellen. De beste ‘oplossing’ voor het begrijpen van Dries’ gedrag is …met hem in gesprek gaan, nieuwsgierig zijn naar zijn motieven, luisteren naar zijn ‘verhaal’. Helaas is dat niet de gewoonte in heel veel scholen. Liever zetten ze in op gedragsregels, die het kind moet volgen en anders …
Zo is het ook met Dries, die zich geen raad weet op school en verklaren Dries’ gedrag als ‘zonder enige aanleiding’ doet hij dit. Wat ze bedoelen is ‘wij zien de aanleiding niet’ .
En hun oplossing is: verwijderen van school. Alsof Dries dan herboren (lees: gehoorzaam aan het systeem) terugkomt.
Je kunt meer lezen over ‘Dries is woest’ download het gehele artikel.