Charlotte Visch, 2014
Als het leuk en snel kan, waarom dan saai en langdurend?
Gelukkig leren zijn
In die prachtige documentaire ‘De Japanse levensles’ vraagt de oude Japanse leerkracht Kanamori aan de leerlingen: “Waarom zijn jullie op school?” En de kinderen roepen hem blij toe: “Om gelukkig te worden meester!” En dan demonstreert hij samen met zijn leerlingen (rond de acht, negen jaar oud) hoe je dat kunt doen: gelukkig worden. Wat een feest wanneer je meester begrijpt dat het in het leven alleen daar om draait: je eigen gelukkigheid realiseren.
Een andere grote ‘meester’ was Janusz Korczak, pedagoog, arts en auteur. Hij ontwikkelde geen onderwijsconcept, waar volgens bepaalde richtlijnen gewerkt moest worden, maar ontwierp wel een methodische manier van kijken en leven met kinderen. Hun rechten waren leidraad voor al het handelen vanuit zijn mensbeeld: kinderen zijn al mensen, zij worden het niet. Wie dit mensbeeld omarmt, zal bemerken welke consequenties dit heeft voor het onderwijsconcept in de klas. Steeds zal de individuele behoefte van kinderen centraal moeten staan.
Je kunt meer lezen over ‘De snelkookpan’, download het gehele artikel.