Charlotte Visch, 2016
Contact, communicatie en instructie verheldert de wereld van de slimmeriken.
Inleiding.
Slimme kinderen hebben een andere start in hun leven gemaakt dan kinderen met een gemiddelde intelligentie. Normaal intelligente kinderen merken op jonge leeftijd dat iets niet lukt, raken gefrustreerd en merken dat het een vreselijk gevoel is …dat weer over gaat. Daardoor weten zij dat frustratie een gewoon onderdeel is van ‘leren’. Hoog-intelligente kinderen lossen vraagstukken op met hun intellect en vermijden daarmee ongewild de belangrijke ervaring van frustratie. Ze missen deze ervaring op jonge leeftijd en lopen pas op de basisschool (soms pas in groep 5) tegen frustratie aan. En ze hebben geen idee dat dit gevoel een onderdeel is van ‘het leren van nieuwe dingen’. Ze hebben de neiging om zich af te schermen van dit gevoel door vermijding (“Ik ga niet naar school/zwemles/dat feestje”) en verwijten naar buiten (“De school moet mij moeilijkere dingen geven”), afleiden van zichzelf en de blik richten op het werk (“Ik doe dit niet want het is saai”) of veel ernstiger gedrag: depressie of agressie. Je kunt meer lezen over ‘Hoogintelligente kinderen optimaal begeleiden’, download het gehele artikel.