Blogs voor het onderwijs.
Hoogintelligente kinderen optimaal begeleiden
Slimme kinderen hebben een andere start in hun leven gemaakt dan kinderen met een gemiddelde intelligentie. Normaal intelligente kinderen merken op jonge leeftijd dat iets niet lukt, raken gefrustreerd en merken dat het een vreselijk gevoel is …dat weer over gaat.
Een methode is leuk, maar het kind weet het beter
“Heb je het gelezen? Of gezien op het nieuws? Er is een hele nieuwe methode ontwikkeld om mensen van hun angst af te helpen!”, vertelt een enthousiaste collega uit het reguliere hulpverleningscircuit.
Anders gebruiken van toetsen
De school is het leer-en opvoedinstituut waar kinderen met elkaar leven en leren. Dat maakt de taak van de leerkracht buitengewoon breed en zwaar. Het ‘opvoeden’ is geïntegreerd in alle activiteiten van de schooldag.
In de ban van de Kring
“Zitten jullie weleens in de kring met elkaar?”, vraag ik Elsa van 9 jaar. Haar probleem waar zij mee komt heeft een relatie met de interactie in de klas, waardoor ik benieuwd ben naar de wijze waarop kinderen met elkaar in contact komen.
Ranking The Stars
Elke klas heeft een eigen dynamiek (= omgang met elkaar). Kinderen en leerkracht reageren op elkaar. Botsingen, vriendschappen en werkallianties horen erbij. Dat heeft uiteraard gevolgen en leidt naar specifieke groepsproblematiek of juist het ontwikkelen van talenten.
De snelkookpan
In die prachtige documentaire ‘De Japanse levensles’ vraagt de oude Japanse leerkracht Kanamori aan de leerlingen: “Waarom zijn jullie op school?” En de kinderen roepen hem blij toe: “Om gelukkig te worden meester!” En dan demonstreert hij samen met zijn leerlingen (rond de acht, negen jaar oud) hoe je dat kunt doen: gelukkig worden.
Blind schrijven
Ik ben in de klas van Paul om hem te observeren. Op het digibord is een rij woorden geschreven met verschillende moeilijkheden: woorden eindigend op –lijk en –ig en woorden met ei of ij.
Van faalangst tot daadkracht
Levi is inmiddels 9 jaar, leerling van groep 6, en gaat sinds vorig jaar (op de dag van zijn verjaardag) niet meer naar school. De ervaringen met de school zijn schrijnend.
Ga voor je geluk en niet voor je gelijk
Extreem gedrag bij kinderen is een uiting van wanhoop van kinderen, die niet meer weten wat ze moeten doen om aan volwassenen te laten zien wie ze zijn, waar ze onder lijden en wat ze nodig hebben. Hoogbegaafde kinderen krijgen ten onrechte het predicaat ‘onhandelbaar’. Lees hoe de vierjarige Kiet slachtoffer wordt van zijn overspannen juf.
De leerkracht met moreel kompas
De belangrijkste persoon in de klas ben jij: de juf of meester. Jij bent het demonstratiemodel voor zelfrespect en moreel kompas zodat de kinderen geholpen worden om met elkaar een warm klassenklimaat te creëren. Je kunt dat niet in je eentje bereiken. Daar heb je de kinderen en hun ouders bij nodig.